Jasper Knol: ”Ik was eigenlijk mijn hele stage met bier bezig.”

Jasper Knol heeft een ontzettend leuke stageperiode bij Westmill Foods Europe gehad. Hij vond het zelfs zo leuk, dat hij is aangebleven in een vaste baan! Hier lees je meer over hem en zijn stage.

 

Zet jouw bedrijf jou wel eens in het zonnetje?

‘’Ik kreeg eigenlijk continu een stroom aan waardering als je iets voor iemand had gedaan. Ik heb tijdens mijn stage intensief gewerkt aan een het opzetten en uitvoeren van een campagne, waar mensen erg tevreden over waren en dit uitte dan ook in complimenten. Collega’s hadden echt waardering voor wat je deed. Er is geen bepaald moment waarop ik door Westmill in het zonnetje ben gezet maar dat vind ik wel prima. Het is een beetje zoals Moederdag, je kan beter het hele jaar waardering tonen dan dat je met Moederdag het allergrootste cadeau koopt. Ik weet dat Westmill meestal een lunch plant als er een stagiairs/werknemers weg gaan. Ik werk nu bij Westmill dus ik hoop dat die lunch nog erg ver weg is!’’

 

Hoe ziet jouw gemiddelde dag er ongeveer uit?

‘’Ik heb me vooral bezig gehouden met het opzetten van de Best Thai campagne voor Nederland en de Benelux. In deze campagne gingen we opzoek naar het beste Thaise restaurant. Mijn gemiddelde dag bestond uit een paar uur aan de campagne, een paar operationele dingen en natuurlijk mijn scriptie.

De leukste dag die ik heb meegemaakt tijdens mijn stageperiode was zeker weten de dag waarop de winnaars bekend werden gemaakt. Bij deze campagne zijn we helemaal terug gegaan naar de basis en vanuit daar bedacht hoe we de campagne zo optimaal mogelijk konden inzetten. Het was een lang proces en je stopt er met z’n allen veel tijd. In februari was uiteindelijk de uitreiking in Antwerpen waar iedereen aanwezig was. De genomineerde restaurants, de Thaise ambassadeur uit Nederland en België, de algemeen en commercieel directeur uit Engeland en natuurlijk iedereen die heeft meegewerkt aan de campagne. Op zo’n dag heb je gewoon een super gevoel, je hebt lang naar deze dag toegewerkt. Je ziet de blijheid en het enthousiasme van de winnende Thaise restaurants en van alle kanten wordt er waardering uitgesproken. Als team geef je elkaar high fives en is er een heel mooi gezamenlijk gevoel van; dit hebben we wel maar mooi geflikt met z’n allen.’’

 

Wat zijn je wekelijks bezigheden?

‘’Het opzetten van de campagne was de grootste hoofdtaak. Daarnaast werkte ik nog aan mijn scriptie en heb ik vooral operationele taken opgepakt. Hierbij kun je denken aan het samenwerken met onze merk-ambassadeurs om de verkoop te laten stijgen. Ik benaderede restaurants en evenementen organisatoren om te kijken of ik ergens Singha bier naar binnen kon fietsen. Ik was eigenlijk mijn hele stage met bier bezig.

 

Hoe gaat de samenwerking met collega’s? Hoe stel jij je op tegenover collega’s?

‘’De samenwerking met collega’s ging erg goed. Stagiairs hebben het bij Westmill ontzettend druk en er wordt veel van ze verwacht. Daaruit merk je wel meteen dat ze je als stagiair serieus nemen. De collega’s realiseren zich ook dat ze willen bijdragen in jouw ontwikkeling en willen tijd in jou investeren. Ze willen je wat leren en samen leveren we een toegevoegde waarde. Het is ook fijn als je met alle collega’s wel iets gemeen hebt. Dat levert hele leuke gesprekken op!’’

 

Welke stappen onderneem jij zelf om jezelf actief te betrekken bij het team?

‘’Het belangrijkste was het tonen van lef. Als je weet dat er een vergadering op de planning staat, waarvan je denkt: ‘Daar wil ik graag bij zijn’, dan moet je dat gewoon uitspreken. Neem initiatief. Als je laat zien dat je van toegevoegde waarde bent, dan komt het vanzelf goed ’’

 

Wat motiveert jou tijdens je stage?

‘’Hetgeen wat mij motiveerde tijdens mijn stage, was dat het werk en het bedrijf gewoon ontzettend leuk waren. Ik werk er nu nog steeds en ik ga nog altijd met plezier naar mijn werk. In korte tijd bouw je een hart op voor de zaak en krijg je passie in wat je doet. Collega’s hebben dit ook en daar word je heel makkelijk in meegezogen. Ik kan mij herinneren dat ik er anderhalve maand werkte en dat er een spelfout in een advertentie stond (niet door mij 😉) . Ik baalde daar enorm van en dit deed mij realiseren hoe snel ik een passie voor het werk had opgebouwd. ’’

 

Hoe heb jij jezelf tot nu toe ontwikkeld tijdens je stage?

‘’In deze business heb je langdurige relaties die meerdere malen aankopen doen. Je hebt een hele andere verkoop dan als het om een eenmalige klant gaat. Je bouwt een relatie met de klant op, omdat je elkaar vaker dan 1 keer spreekt. Ik heb in het verleden voor namelijk ervaring opgedaan in telefonisch verkopen, als je de klant wat had verkocht sprak je ze daarna nooit meer. Nu heb ik deze ervaring wel opgedaan en dat is enorm waardevol. Ik heb het meest geleerd van het zoeken naar de juiste balans tussen een lange termijn relatie met de klant en toch commercieel zijn.‘’

 

Waar ben je het meest trots op wat je tot nu toe tijdens je stage gedaan hebt?

”Ik ben het meest trots op het feit dat ik er, na mijn stage, een baan als Account Manager Europe bij Westmill aan over heb gehouden!”

 

Met welke drie woorden zou jouw stagebedrijf jou als stagiair omschrijven?

‘’Westmill zou mij omschrijven als een enthousiaste stagiair met een goed, zakelijk inzicht en een gezonde dosis lef.’’

 

Als iemand die bijna aan zijn stage gaat beginnen om advies vraagt, welke tip zou je dan mee willen geven?

‘’Vergeet niet dat je collega’s binnen het bedrijf ook maar mensen zijn. Zij snappen ook dat je niet meteen overal verstand van hebt. Vertrouw op het feit dat je bent aangenomen met een reden en onderschat die niet. Het bedrijf had een keuze om jou aan te nemen en hebben daar ‘ja’ op gezegd, wat betekent dat het bedrijf je hier wil hebben. Ze hebben vertrouwen in jou.’’

 

Waarom zou jij stagiair van het jaar 2018 moeten worden?

‘’Ik zou stagiair van 2018 moeten worden, omdat ik alle kansen die ik kreeg met beide handen heb aangepakt. Ik streefde er altijd naar om de dingen niet perfect, maar excellent te doen. Als dat betekende dat ik een uurtje langer moest blijven om het af te maken, dan was dat gewoon eigen tijd. Ik heb aantoonbaar werk uit handen van collega’s genomen en zelf van begin tot eind vrijwel zelfstandig uitgevoerd.
Ik denk dat de beste barometer van succes is of je na je stage mag blijven.

Ik ben zelf na mijn stage begonnen als Accountmanager Europe bij Westmill. Ik heb voornamelijk klanten in Noorwegen, Zweden, Denemarken, Portugal en Spanje en deze bezoek ik regelmatig. Ik had nog geen ervaring in internationaal Account Management maar na mijn stage had Westmill het vertrouwen dat ik het zou kunnen.’’

Door | 2018-05-03T13:06:53+00:00 mei 3rd, 2018|Genomineerde stagiairs 2018|