Top 3 bedrijven: Hunkemöller

‘’We hire for attitude and train voor skills.’’  Dit is de leidraad van Hunkemöller als het gaat om het aannemen van nieuwe stagiairs. Dit vertelt Isa, zelf stagiaire HR. Zij zelf is het levende bewijs, met een studieachtergrond gericht op gezondheidswetenschappen en marketing.

De afgelopen jaren is het aantal stagiairs bij Hunkemöller gegroeid van 35 naar ongeveer 60 stageplaatsen, verspreid over 12 afdelingen. De fit tussen stagiair(e) en desbetreffende afdeling neemt alsmaar toe in kwaliteit, doordat de organisatie luistert naar haar werknemers en oud-stagiairs. Personeel weet steeds beter aan te geven wat het best zou matchen. Het komt dan ook regelmatig voor, dat Hunkemöller een suggestie voor een andere vacature doet richting de student.

Ook bij Danyra, nu stagiaire Digital Designer, was dit het geval. Zij solliciteerde op een andere vacature, maar is super blij met de positie die haar in plaats daar van werd aangeboden. ‘’Dit stagebedrijf is echt de droom voor elke stagiair(e)! Ze hebben hier een compleet onboarding programma, waarbij je samen met de andere stagairs alles te weten komt over het bedrijf en over hoe alles werkt (en dat op een leuke en creatieve manier).’’, zegt Danyra. Daarmee doelt ze met name op het concept van gamification dat Hunkemöller toepast.

Zo is er een ‘welcomming week’, waarin de nieuwe lichting stagiairs meer te weten komt over het merk met behulp van een quiz. Verder wordt er een ‘intern talent day’ georganiseerd, waar studenten de mogelijkheid krijgen een talent te laten zien, waarvan anderen anders niet snel op de hoogte zouden zijn. Een andere trigger voor studenten om de organisatie beter te leren kennen, was een georganiseerd ontbijt met de CEO. Ook is er een ‘happiness survey’ waar medewerkers en stagiairs om hun mening wordt gevraagd over uiteenlopende projecten en onderwerpen binnen de organisatie. Behoeften aan een massagestoel op de afdeling? Komt voor elkaar! Sojamelk in de koffieautomaat in plaats van gewone melk? Geen probleem! Op die manier toont Hunkemöller aan dat er écht wordt geluisterd naar feedback. Tot slot is de ‘buddy challenge’ in het leven geroepen. Daarbij voeren stagiairs opdrachten uit met hun toegewezen buddy om elkaar op die manier beter te leren kennen. Hier kan de winnaar of winnares uiteindelijk leuke prijzen mee in de wacht slepen.

Er is gekozen voor het werken met het buddy-systeem, nadat er uit data bleek dat oud-stagiairs veel waarde hechtten aan een vast aanspreekpunt binnen hun stagebedrijf. Hoe beter de band, des te beter de samenwerking. Samen met de buddy wordt er op voorhand een groeiplan voor de stagiair(e) opgesteld en tijdens verschillende evaluatiemomenten wordt de voortgang besproken.

De ontwikkeling van studenten wordt centraal gesteld binnen het bedrijf. Er worden cursussen aangeboden, bijvoorbeeld gericht op het bouwen van een mooi CV of op het gebruik van LinkedIn. Daarnaast gaan trainingsmodules een steeds grotere rol spelen bij Hunkemöller. Richting het einde van de stageperiodes worden de best-presterende stagiairs toegevoegd aan een talentpool. Deze studenten worden later eventueel benaderd voor leuke posities binnen Hunkemöller. 86% van de nieuwe posities worden ingevuld door oud-stagiairs. Dit is geen op zichzelf staand doel. Hunkemöller motiveert stagiairs zelfs om ook eerst bij andere organisaties te kijken, alvorens ze bij Hunkemöller aan het werk gaan. Toch komen veel stagiairs dus weer terug.

Kisha, ooit oud-stagiaire en nu Digital Designer, doet de volgende uitspraak als wij haar vragen waarom Hunkemöller ‘Stagebedrijf van het jaar 2021’ zou moeten zijn: ‘’Hunkemöller ziet de waarde van stagiairs en de stagiairs krijgen deze waarde van Hunkemöller terug. Begeleiders leren ook echt van stagiairs en andersom’’.

Start typing and press Enter to search